Heup klachten

Leefregels na totale heupprothese: geen beperkingen meer!

Heeft u onlangs een heupprothese operatie gehad? Lees dan gauw verder!

Vanaf deze maand hanteert Orthopedie Nijmegen (CWZ) namelijk geen beperkingen meer voor patiënten na een totale heupprothese operatie. Ons advies: luisteren naar de eigen pijngrens.

Voorheen was het zo dat er allerlei leefregels en beperkingen waren voor de patiënt. Hier diende dan 8 tot 12 weken rekening mee gehouden te worden. Maar uit nationaal én internationaal onderzoek blijkt echter dat dit heupluxaties kan veroorzaken. Beweging kan het uit de kom schieten van de heup juist voorkomen. Daarnaast zorgt de afwezigheid van leefregels ervoor dat patiënten de dagelijkse activiteiten vlotter hervatten en meer tevreden zijn over de operatie en het herstel.

In het CWZ wordt gewerkt volgens de voorste en achterste benadering (de manier waarop de heupprothese geplaatst wordt). Voor beide benaderingen zijn er dus geen beperkingen meer.

Geen leefregels na heupprothese. Wat betekent dat voor de patiënt?

In feite mag de patiënt gewoon bewegen tot de pijngrens. Houdingen of bewegingen die pijn geven of als een beperking voelen moeten nog vermeden worden. Veel is echter al snel weer mogelijk. De patiënt mag bijvoorbeeld in elke houding slapen en gebruikt hierbij een kussen tussen de benen alleen als dit comfort geeft. In het begin loopt de patiënt met krukken of rollator, maar afhankelijk van de kwaliteit van het looppatroon mag dit al snel afgebouwd worden. Als iemand veilig zonder krukken kan lopen, is het ook weer mogelijk om auto te rijden en te fietsen.

Omdat er nu minder beperkingen zijn, verwacht Orthopedie Nijmegen (CWZ) dat een deel van de patiënten sneller naar huis kan uit het ziekenhuis. Nu is dat voor veel patiënten op de tweede dag na de operatie, maar wanneer iemand goed en veilig met krukken of rollator loopt en de pijn en de wond zijn onder controle, dan zou ontslag naar huis op de eerste dag na de operatie ook zeker mogelijk zijn.